13 April, 2010

Rokok Oh Rokok

بسم الله الر حمن الر حيم


السلام عليكم ورﺤﻤﺔ الله وبرﮑﺘﻪ

Sangat jarang terdapat perkara yang diperangi habis-habisan para sekularist dan para agamawan. Kedua-dua golongan ini senantiasa berbeda pendapat pada banyak perkara, dek kerana perbezaan pokok pemikiran pada dua golongan ini; golongan secular dengan asas pemikiran matearilis dan realist mereka, manakala golongan agama dengan asas pemikirian rabbaniyyah mereka. Namun yang pastinya, mereka bersetuju tentang satu perkara, bahwa rokok itu sangat berbahaya kepada umat manusia dan perlu diperangi ke akar umbinya.
Di seluruh dunia, pelbagai usaha untuk memerangi rokok giat dilakukan. Larangan untuk merokok telah bergema baik secara langsung atau tidak langsung. Di Malaysia, Vietnam, India dan Britain umumnya, pengharaman merokok di tempat awam telah dilaksanakan. Tempat-tempat seperti pusat membeli-belah, pusat rekreasi, premis berhawa dingin, sekolah-sekolah dan premis-premis kesihatan telah diisytiharkan sebagai zon larangan merokok. Kod amalan penerbangan antarabangsa pula, jika dahulunya membenarkan amalan merokok di belakang pesawat kininya mengharamkan terus pengambilan bahan tersebut didalam pesawat seluruh dunia.
Di seluruh dunia juga, kerajaan mengambil langkah serampang dua mata untuk membasmi amalan merokok ini. Dalam usaha mereka menangani masalah ketagihan rokok ini, untung juga dikaut dengan menaikkan cukai terhadap syarikat-syarikat pengeluar rokok ini, dengan harapan bahawa bilangan perokok akan berkurangan akibat harga rokok yang tinggi. Perang terhadap rokok juga dilakukan dengan arahan untuk meletakkan amaran akan bahaya rokok di kotak-kotak rokok yang dijual. Jika di timur tengah, kalimahnya adalah “at-Tadkhin yadhurrush”, jika di negara barat pula, “Smoking is Dangerous for Health”, manakala di Indonesia, “pula Merokok dapat menyebabkan kanker, serangan jantung, inpotensi, dan gangguan kehamilan dan janin."



Sumber asal:http://dakwah.info/

sehingga berjumpa lagi........jadilah warga Malaysia yang Cemerlang....

0 komen: